2014. jún 16.

Good Bye Lenin!

írta: Сергей
Good Bye Lenin!

Lényin.jpg

A cím a "Good bye Lenin!" egy 2003-as Wolfgang Becker által rendezett filmre utal... persze megvan, mint annyi minden más! ...nem néztem meg! Ez a poszt „csak” egy fotó galéria lesz 1990 év feltehetőleg tavaszáról, közvetlenül az átkos végén...

Azok kedvéért, akik csak a „Memento Park Budapest” kiállításán láttak ilyet. Lenin szobor, mint olyan, szorosan hozzátartozott a nagyobb városok "normál" szocreál utcaképéhez, főleg ahol volt nehézipar. A kisvárosban, ahol jelenleg is élek, ugyan volt és most is van nehézipar, de „sokáig” nem volt saját Lenin szobor (volt Lenin körút és a barokk téren bazi nagy kocka szovjet hősi emlékmű, kilométerekre az orosz katonai temetőtől). Aztán egy napon, (1980-as éveket írtunk tán, mert az általánosból ki lettünk vezényelve az avatásra, mint kistörő? vagy útdobos?) a cement és mészművek támogatásával működő modern művésztelep (az is vagy 15éve megszűnt?) alkotói elkészítették saját Vlagyimir Iljics Lenin „áthallásukat”! Kör alakban, macskakővel kirakott utca részletet, rajta kovácsoltvas kapuval, amit egy görnyedt hátú sapkás, ballonkabátos öregúr résnyire nyit (rendkívül furcsa torz póz ez, a nyitás folyamatos, de a kapu soha nem nyílik). A szobrot Varga Imre Kossuth-díjas magyar szobrászművész készítette el 1983-ban. Egyenlőre semmilyen anyagot nem találtam a készítéséről, se fényképet az eredeti, még épp kompozícióról, sem a további sorsáról.

A szobor „jól bevált”, a gyerekek játszottak körülötte, egy-egy bedühödött arra járó éjszaka illemhelynek használta, feldíszítette toalett papírral (pedig a „guggolós” Lenin a hódmezővásárhelyi volt, láttam, ha meg lesz a fotó felrakom azt is!) stb... Teltek múltak az évek, Lenin úr (akarom mondani táváris elvtárs bajtárs) a jó bronz szobrokhoz illően szép patinát kapott...

Aztán 1990-ben, úgy emlékszem egy tavaszi nap majdnem demokratikus délutánján, általam akkor komolynak gondolt bácsik és nénik, kitudja miért, de bedühödtek erre az alkotásra. Nyilván nem nehéz átkos pártállami jelképnek minősíteni a Lenin körútról nyíló parkban álló Lenin szobrot! Egy IFA tehergépkocsi, meg kötél segítségével ledöntötték, aztán becsomagolták karton dobozba... Már nem emlékszem, hogy ez a sztori hogyan is kezdődött el? „hogy merték ledönteni a Lenin szobrot?!!!”„jönnek a rendőrök!?” Persze jött a szerv //én futottam, mert sosem volt nálam személyi és volt sejtésem arról, hogy milyen a "cucilista realizmus jegyében zajló rendőri intézkedés"// ócska lada típusú esetautóval, nézték-nézték és nem csináltak semmit... De az tény, hogy hazaszaladtam a fényképezőgépért és a személyimért és fotóztam, íme az eredmény (ala negatív szkenn). Én 14 éves voltam akkor (most krisztusi korban vagyok), mai napig emlékszem arra a félelemmel vegyes tiszteletre és lelkesedésre „hűűű azt hiszem elkezdődött valami, tenni kéne valamit, segíteni” "hát még is lesz ebben az országban valami?"amit éreztem, évekig kitartott...

A negatívról és emlékezetből megközelítőleg rekonstruált apró betűs felirat: "Pártállami tisztviselőknek járó kedvezményes vasúti jegy Vác -> Csop útra csak oda!!! Igyekezz Iljics és mert csak ma /szerda/ éjfélig Érvényes!!!" és Iljics igyekezett!!! :-P
Említettem a borzongást, a lelkesedést, a tiszteletet, amit a demokratikus átalakulás kezdetén éreztem, :-) nos, ma már a nyoma sincs meg bennem ennek az érzésnek... (kivéve az idegből táplálkozó epegörcsöt hát itt tartunk mi most???)...

Szólj hozzá

b+ cucilizmus Lényin forradalmi-merevedés